foto-foto aktiviti dakwah dan kemanusiaan

foto-foto aktiviti dakwah dan kemanusiaan

Friday, August 14, 2009

UMNO LEBIH SESAT DARI ARQAM?

HR9808@IKRAR - adalah wadah bebas bukan partisan yang memfokus kepada kebajikan rakyat.
Singkatan;IKRAR (Ikatan Kebajikan Rakyat)

Aurad Muhammadiah diamalkan berselindung

KUALA LUMPUR 14 Ogos - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini memaklumkan bahawa Aurad Muhammadiah yang diharamkan pada 1994 masih diamalkan oleh pengikut bekas pemimpin utama al-Arqam, Ashaari Muhammad.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Datuk Sheikh Abd. Aziz berkata, berdasarkan maklumat yang diperolehi, aurad tersebut diamalkan dengan berselindung atas nama Syarikat Global Ikhwan Sdn. Bhd. (SGIB)

"Aurad Muhammadiah ini mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan akidah, syariah Islamiah serta mengelirukan masyarakat Islam.

"Ajaran ini telah pun diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan sebagaimana diwartakan di dalam P.U (B) 362 pada 11 Ogos 1994," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Al-Arqam diharamkan pada Ogos 1994 selepas Majlis Fatwa Kebangsaan membuat pengisytiharan pengharaman ke atas Aurat Muhammadiyah.

Ashaari kemudiannya ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Dalam pada itu Wan Mohamad berkata, salah satu strategi yang digunakan oleh gerakan tersebut adalah melalui Kelab Poligami Ikhwan (KPI) anjuran SGIB.

"Oleh yang demikian Jakim memohon program-program yang dianjurkan oleh kumpulan ini tidak diberi publisiti yang meluas kerana ia boleh memberi kesan kepada keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh pihak kerajaan," katanya.

hr9808: Saya berharap pihak JAKIM tidak hanya menumpukan perhatian kepada Arqam kerana bagi saya ada yang lebih bahaya fahamannya dari Arqam iaitu UMNO. Apa asasnya:

1. Sejak Merdeka para pemimpin UMNO tidak pernah menerima Islam sebagai sebuah sistem yang sempurna atau lengkap. Menerima Islam sebagai sistem hidup adalah intipati dari konsep syahadah dan iman bagi seseorang muslim. Apakah dengan penolakan yang terbuka dari UMNO ini tidak boleh menjadi asas yang kukuh bahawa mereka lebih sesat dari Arqam?

2. Bukti UMNO berfahaman sesat boleh merujuk di banyak aspek terutama dari segi meletakkan Melayu melebihi dari kaum lain. Dalam ajaran Islam bangsa atau kaum atau siapa sahaja di sisi Allah adalah sama kecuali yang berbeza kerana ketakwaannya. Yang lebih bahaya sekali apabila strategi mereka mentadbir negara juga bukan diasaskan dengan Islam tapi nasionalisma Melayu. Sayangkan bangsa sah-sah sahaja tetapi apabila fahaman itu melebihi dari syariat Islam maka inilah pertembungan ajaran Islam. Jika Islam ditundukkan oleh yang lain maka sesatlah umat ini? Apalah erti rukun Iman dan Islam dan syariat bagi seorang berfahaman UMNO? Sebab itu kita dapat lihat masjid ditadbir bukan dnegna kehendak Islam tetapi kehendak AJk masjid yang sebahagian besarnya buta ilmu Islam.

3. Saya bentangkan ini bukan mahu mencabar sesiapa tetapi ingin mangajak semua berfikiran terbuka dan melihat sesuatu itu dari kacamata Islam yang hanif. Buakn ada berlindung dari tirai apa pun kerana Islam lebih tinggi dari segala undang-undang yang ada kerana Islam ciptaan Allah untuk manusia. Tiba-tiba UMNO menolaknya dan memutar belitkan fakta dan menjadikan pihak lain sebagai sesat tanpa menyedari UMNO itu sendiri adalah sarangnya kesesatan. Kenapa hal ini boleh bertahan selama lebih 50 tahun, salah satu sebab asasnya ialah dakwah sebenar tidak sampai kepada pimpinan UMNO dan juga Raja-raja Melayu. Yang sampai kepada mereka hanya fatwa ampu dan menjilat. Yang sesuai dengan strategi Melayu maka fatwa itu dibenarkan. Akhirnya umat ini makin sesat dan menjauh dari Islam.

4. Mari kita cek satu demi satu pemikiran Islam bagi setiap pemimpin Melayu UMNO dari atas sampai ke bawah, begitu juga di istana Raja-raja Melayu dan sampai keceruk kampung yang masih berfaham UMNO. Dari segi kenyataan ya..mereka akan jawab Islam tetapi dari segi perlaksanaan mereka tidak amalkan Islam sebagai dinulhayah. Mereka menolak Islam sebenarnya.Jadi apakah pihak JAKIM membutakan hal ini? Alangkah baik jika JAKIM mengakaji dengan mendalam kedudukan fahaman UMNO ni dari semua sudut dan jika jelas sesat maka kerja dakwah Jabtan Agama Islam lebih terfokus kepada pembersihan aqidah bermula dari kabinet dan seluruh jujuran UMNO itu sendiri. Saya bukan merendahkan UMNO tetapi sudah menjadi tanggungjawab semua terutama pihak yang mempunyai kuasa di bidang ini. Bermula dari UMNO kemudian barulah ke pihak lain kerana UMNO adalah tunggaknya dan telah selesa selama 50 tahun dalam keadaan sesat maka tugas ini memang berat.

5. Saya amat yakin, ajaran sesat yang lain akan tidak dapat hidup apabila pokok kesesatan ini dapat dibersihkan. Ajaran Qadiani di Selayang, ajaran tarikat sesat di seluruh Malaysia, ajaran Ayah PIN dan banyak lagi punya kaitan dengan orang-orang UMNO. Begitu juga dengan sebahagian gengsterisma di Malaysia yang sesat adalah dibackup oleh UMNO. Mereka menjadi dalang kesesatan di bumi ini dan rasanya sudah tiba masa JAKIM mengambil langkah proaktif.

HR9808: Kenyataan di bawah adalah kenyataan dari UMNO dan jika kenyataan ini dari pemimpin dari kelompok lain maka ianya akan ditafsir sebagai teroris. Inilah contoh yang jelas bahawa sesuatu fatwa itu mesti didasarkan dari fahaman UMNO bukan dari ajaran Islam sebenar. Kelihatan benar tapi tujuannya sesat sama seperti kaum Khawarij. Para macai rela diperalatkan demi untuk hidup di dunia ini. Bertaubatlah sdr ku!!

Ajaran Islam tidak izin agama, rasul dihina


Sikap pemimpin pembangkang menghina Islam dibantah oleh barisan Pemuda UMNO Kubang Kerian pada Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Kubang Kerian di SMK Long Gafar, Kubang Kerian, Kota Bharu, baru-baru ini. - Utusan/Hafiz Johari


KUALA LUMPUR 14 Ogos - Ajaran Islam tidak pernah sekalipun membenarkan agama dan rasulnya dihina dan dicaci melainkan akan segera dijawab dan ditangkis oleh Allah melalui firman-Nya dalam al-Quran.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islam (Yadim), Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad berkata, dalam al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menceritakan mengenai penghinaan orang kafir terhadap kesucian agama dan rasulnya.

Antaranya, menurut beliau, tohmahan orang kafir bahawa Nabi Muhammad seorang ahli sihir dan penipu serta al-Quran sebagai ciptaan baginda sendiri dan bukannya diwahyukan oleh Allah.

''Allah tidak akan membiarkan rasul dan al-Quran dicaci dan dihina tanpa pembelaan, sebaliknya tohmahan itu akan terus dijawab melalui ayat-ayat suci yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW.

''Hakikat dan kebenaran ini adalah jelas, bukannya sekadar kenyataan bermotifkan politik. Kitab al-Quran adalah rujukan utama umat Islam dan sekiranya enggan merujuk kepada kitab suci itu, maka saya tidak tahulah kepada siapa lagi sepatutnya perlu dirujuk," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Nakhaie yang juga bekas pemimpin tertinggi Pas pada era akhir 80-an diminta mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat yang tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP didakwa menghina Islam kerana berpendapat parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam.

Nik Aziz sebaliknya menyalahkan sikap pemimpin Islam yang menolak ajaran Islam sehingga agama itu tercemar dan telah disalahertikan kesuciannya oleh mereka yang bukan Islam.

Tambah Nakhaie, ajaran Islam melalui al-Quran juga mengajar umatnya supaya selalu berdoa menolak bala dan celaan daripada musuh Islam dengan contoh terdekat ialah bacaan doa dalam setiap kali khutbah Jumaat.

''Saya tidak tahulah jika Nik Aziz tidak turut sama membaca doa itu (semasa bersembahyang Jumaat)," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai dakwaan Menteri Besar Kelantan itu bahawa pemimpin Islam sendiri yang menolak ajaran Islam, beliau yakin Nik Aziz telah terkeliru dalam perkara tersebut.

Bagi menjelaskannya, Nakhaie berkata: "Apabila kerajaan tidak terima pandangan Pas, maka beliau tuduh dan tafsir bahawa kerajaan tolak Islam, sedangkan di kalangan pemimpin parti itu sendiri banyak berlaku kepincangan yang tidak selari dengan ajaran Islam.

''Nasihat saya kepada semua pemimpin politik sama ada daripada Pas, UMNO dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), berpolitiklah secara penuh berhemah, Islam tidak pernah menghalang politik, tetapi ada batasan dan had yang perlu dipatuhi.''

Dalam pada itu, bekas Penasihat Agama Kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman ketika ditanya mengenai kenyataan terbaru Nik Aziz itu, beliau menegaskan, ia tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang ulama yang disegani oleh ahli-ahli partinya.

''Kenyataan ini adalah amat tidak wajar dan tidak patut, sepatutnya beliau memahami implikasi daripada apa yang diucapkan itu.

''Mungkin jika ia dibincangkan dalam majlis ilmu di kalangan para akademik, boleh dipertimbangkan, tetapi apabila diucapkan secara umum melalui saluran media yang bersandarkan kepada kepentingan politik, maka ia adalah amat tidak wajar," katanya.

Abdul Hamid yang kini Penasihat Hal Ehwal Agama Islam Maju Group of Companies berkata, antara implikasi itu selain menyentuh sensitiviti umat Islam, ia memberi peluang kepada orang bukan Islam untuk terus menghina agama itu.

Selain itu, katanya lagi, ia juga memberi kesan kepada kestabilan negara dan keharmonian agama kerana hal ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa sultan.

Tegas beliau, pada masa ini, orang bukan Islam sudah pun memandang rendah pencapaian umat Islam di negara ini terutama dalam bidang ekonomi dan pendidikan, jadi apabila mereka turut menghina agama pula, apa lagi yang tinggal untuk dibanggakan.

HR9808: Provokasi UMNO di bawah wajar diperhatikan oleh semua pihak..bagi saya ianya bukan bertujuan untuk masa depan Islam tetapi survival politik UMNO semata-mata.

''Saya amat bimbang lambat-laun orang Islam yang marah dan memendam rasa akan bangkit hingga mencetuskan pergolakan atau sesuatu yang tidak baik.

''Saya takut jika demi agama, orang akan 'bangun' kerana bagi mereka matinya adalah pasti syahid," katanya.

HR9808: Mari kita rujuk pandangan ulama muktabar Hasan Albanna tentang Nasionalisma yang sesat..

Pemahaman Politik Islam

Jumat, 24/07/2009 10:35 WIB

Imam Hasan Al-Banna menjelaskan, kebangsaan sempit tertolak dalam prinsip Islam dan tergolong bathil, karena berlandaskan pada semangat pertikaian, perpecahan, persaingan (tidak sehat), dan lain-lain.

Dari Buku: Fikih Politik Menurut Imam Hasan Al-Banna.

Penulis: Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris.

Beberapa Pemahaman Politik Islam

Perlu disebutkan di sini ialah bahwa Imam Hasan Al-Banna terbukti mampu melahirkan pemahaman-pemahaman politik Islam terkait beberapa terminonogi (istilah) politi yang berkembang di Mesir, negeri-negeri Arab dan juga Dunia Islam lainnya. Di antara terminologi tersebut adalah Al-Qaumiyyah (Nasionalisme) serta Al-Wathaniyyah (Cinta Tanah Air). Tentang masalah ini, Imam Hasan Al-Banna mengemukakan istilah-istilah baru terkait dengan prinsip nasionalisme serta menjelaskan bagaimana pandangan Islam terhadap prinsip tersebut:

a. Nasionalisme Kebanggaan

Hasan Al-Banna rahimahullahm menyebutkan jika ada pihak yang berbangga dengan prinsip nasionalisme dengan maksud ialah kewajiban bagi generasi penerus untuk mengikuti jejak para nenek moyang mereka yang beriman kepada Allah sebagai tuhan mereka yang disembah dan ditaati, dan Islam sebagai sistem hidup, serta nabi Muhammad sebagai nabi dan rasul, lalu mereka menyebarkan Islam sebagai akidah, syariat dan pandangan hidup, menerapkan hukum dengan keadilan Islam serta menyinari pola pikir manusia dengan cahaya keimanan, maka ini adalah cita-cita mulia, yang sangat relevan dengan prinsip Islam, bahkan Islam memotivasi tindakan-tindakan seperti itu.

Islam memerintahkan umatnya untuk mengikuti jejak Rasulullah SHALLALLAAHU ALAIHI WA SALLAM dan para Khulafaurrasyidin yang memiliki komitmen dan dedikasi tinggi terhadap perkembangan dakwah Islam. Di samping Islam juga memerintahkan umatnya untuk mengikuti para pendahulu yang telah mempersembahkan karya-karya terbaik mereka demi agama yang mereka anut dan eksplorasi dari pemahaman intisari Al-Qur`an, sunnah, dan ijma’ kaum Muslimin.

b. Nasionalisme Kebangsaan

Jika yang dimaksud dari istilah tersebut, bahwa umatnya harus lebih baik (utama) dengan kebaikan, harta dan segala upaya yang dilakukan sendiri, maka spirit ini seirama dengan prinsip yang dijunjung oleh Islam. Buktinya, infak terhadap karib kerabat bernilai ganda, yaitu pahala sedekah dan pahala silaturrahmi dengan kerabat . Inilah yang ditetapkan Allah Ta’ala dalam Qur’an surah Al-Baqarah ayat 215:

(يَسْأَلُوْنَكَ مَاذَا يُنْفِقُوْنَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَاْلأَقْرَبِيْنَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِيْنَ وَابْنِ السَّبِيْلِ وَمَا تَفْعَلُوْا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللهَ بِهِ عَلِيْمٌ) [البقرة: 215]

Artinya: mereka bertanya tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: "apa saja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan." dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha mengetahuinya.

Hal ini juga ditegaskan juga dalam sabda Rasulullah terhadap Abi Thalhah ra, tatkala ia ingin menyedekahkan kebun kurma yang merupakan aset kekayaan yang paling ia cintai, Rasulullah bersabda: Menurutku hendaklah kamu sedekahkan kebun kurma itu pada kerabatmu. Kemudian Thalhah membagikan kebun kurma tersebut pada karib kerabat dan para anak pamannya. (Hadits Muttafaqun ‘Alaih. Lihat Riyadhush-shalihin hadis No 320).

c. Nasionalisme Jahiliyyah

Imam Hasan Al-Banna memberikan warning tegas terhadap prinsip nasionalisme yang dianut oleh kaum jahiliyyah, karena yang dimaksud oleh para penyeru nasionalisme semacam ini adalah upaya menghidupkan kembali semangat-semangat jahiliyyah yang telah dibumihanguskan oleh Islam, seperti semangat fanatisme kesukuan, sikap sombong dan merasa lebih dari orang lain, kendati mereka Muslim, menyerukan kembali kepada nilai-nilai jahiliyyah dan sebagai ganti dari nilai-nilai keimanan dan etika-etika Islam yang mulia. Prinsip-prinsip nasionalisme seperti ini berusaha dihidupkan kembali oleh partai-partai sekuler yang yang menuduh Islam terbelakang (kuno) sehingga harus dikikis dari realitas kehidupan. Dengan dmikian pemikiran sekuler atau komunisme tersebar luas di tengah masyarakat.

Menyikapi masalah itu Imam Hasan Al-Banna pernah mengeluarkan pernyataan: “Nasionalisme seperti ini amat terscela dan berakibat buruk, akan meruntuhkan nila-nilai kemuliaan serta menyebabkan kehilangan watak-watak terpuji. Perlu diketahui pemikiran seperti ini tidak akan merusak dan merugikan agama Allah (Islam) sedukitpun. Firman Allah dalam Qur’an surah Muhammad ayat 38:

(وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ) [محمد: 38]

Artinya: Dan jika kamu berpaling niscaya dia akan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain; dan mereka tidak akan seperti kamu ini.

d. Nasionalisme Permusuhan

Nasionalisme ini sesuai labelnya, berlandaskan pada semangat merampas hak-hak orang lain tanpa alasan yang benar. Spirit ini telah berkembang semenjak era jahiliyah dengan segala macam jenisnya. Hal ini dapat ditangkap dari makna syair yang sangat populer di era jahiliyyah:

وَمَنْ لاَ يَظْلِم النَّاسَ يُظْلَم

Artinya: Siapa yang tidak menzhalimi orang lain, maka dia yang akan dizhalimi.

Bahkan dalam komunitas masyarakat jahiliyyah, perbuatan aniaya dan kezhaliman merupakan keutamaan, sementara orang yang tidak berbuat zhalim berhak dicemooh dan dicela. In merupakan makna perkataan penyair yang mencaci Bani ‘Ajlan: “Mereka tidak sanggup menzhalimi orang lain kendati sebesar biji sawi”.

Tipologi nasionalisme ini sangat bertentangan dengan prinsip Islam dan perikemanusiaan, karena hanya akan berakibat pada perselisihan dan pertikaian yang tak berujung antar umat manusia, sehingga terjebak dalam permasalahan yang tidak ada kebaikan di dalamnya.

Setelah Imam Hasan Al-Banna mengetengahkan beragam nasionalisme yang tak relevan dengan konsep Islam, kemudian Beliau mengatakan: “Ikhwanul Muslimin tidak memahami nasionalisme dalam implikasi di atas, sehingga jamaah Ikhwan tidak mengakui keberadaan istilah Fira’unisme, Arabisme, Pinokioisme, syryanisme dan sebagainya. Isme-isme di atas tidak berarti sama sekali dalam Islam. Tapi Ikhwanul Muslimin meyakini sabda Rasulullah yang berbunyi:

إِنَّ اللهَ قَدْ أَذْهَبَ عَنْكُمْ نخوةَ الْجَاهِلِيَّةِ وَتَعَظُّمَهَا بِاْلآباَءِ، النَّاسُ ِلآدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرَابٍ، لاَ فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى أَعْجَمِيٍّ إِلاَّ بِالتَّقْوَى.

Artinya: Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menghapuskan arogansi jahiliyyah dan kebanggaan terhadap nenek moyang, karena sesungguhnya manusia berasal dari Adam dan Adam diciptakan dari tanah, sehingga orang Arab tidak lebih baik dibanding orang a’jam (non Arab) kecuali dengan taqwa mereka.

e. Nasionalisme Islam

Imam Hasan Al-Banna menilai bahwa prinsip nasionalisme Islam berlandaskan pada ikatan aqidah. Setiap yang beriman kepada Allah sebagai satu-satunya Tuhan yang disembah, Islam sebagai agama (sistem hidup), Muhammad sebagai Nabi dan Rasul maka –dalam pandangan Ikhwanul Muslimin- ia termasuk dalam elemen umat Islam, sehingga Muslim lain berkewajiban membantu, menolong, bersedia berkorban nyawa dan harta demi melindungi saudaranya tersebut.

Ketika menulis risalah “Akan kemanakah kita dakwahi manusia” dengan judul “Nasionalisme Kita, Apa Landasannya?” Beliau mengutip ayat-ayat yang memberikan sinyalemen seputar wala’ (loyalitas) terhadap Allah, Rasul-Nya dan orang-orang beriman. Beliau juga menjelaskn posisi para pendahulu kita dari kalangan orang-orang shalih yang selalu menisbatkan diri mereka kepada Allah Ta’ala, sehingga mereka senantiasa berpegang teguh pada agama Islam yang kokoh dan menjadi saudara yang saling mencintai karena Allah, meskipun berbeda kelompok, suku bangsa, dan kondisi. Sampai-sampai mereka hanya bangga dengan penisbatan diri terhadap Islam. Salah seorang di antara mereka ditanya: Anda dari suku mana? Anda orang Tamim ataukah orang Qais? Lantas dia menjawab: “Bapak saya “Islam” dan saya tidak punya bapak selain Islam.” Beliau mengungkapkan hal tersebut dikala orang-orang malah berbangga-bangga dengan suku Qais atau Tamim.

Dari uraian di atas, kita dapat memahami bahwa nasionalisme Islam adalah nasionalisme kemanusiaan yang menyerap dan menampung seluruh jenis manusia dari suku bangsa, warna kulit, negara asal manapun. Karena menurut Beliau, ikatan dan hubungan aqidah lebih kokoh dibanding ikatan darah, keluarga, kepentingan dan wilayah geografis tertentu. Hal itu bisa terjadi karena hubungan aqidah memberikan kesempatan bagi semua jenis bangsa manusia tergabung dalam satu ikatan “Umat Islam” yang sangat manusiawi.

f. Kebangsaan

Imam Hasan Al-Banna menguraikan dalam “risalah Dakwatuna Fi Thaurin Jadi” bahwa disana-sini muncul beragam propaganda yang santer terdengar pada zaman ini yang ditimbang dengan timbangan Islam. Yang seiring dengan prinsip Islam kita terima, sementara yang bertentangan dengan prinsip Islam kita berlepas diri darinya (tolak).

Bertolak dari cara pandang ini, Imam Hasan Al-Banna melakukan analisa dan pengkajian khusus terhadap rasa cinta tanah air (patriotism) bila ditinjau dari aspek-aspek negatif dan positifnya. Dan akhirnya Beliau menyimpulkan bagaimana konsep politik Islam terhadap implikasi dari kebangsaan atau cinta tanah air tersebut.

Beliau menegaskan bahwa Islam mewajibkan umatnya untuk mencintai negeri dan tumpah darah mereka, serta melakukan tindakan bela negara dan tanah air mereka di saat kondisi menuntut demikian. Bahkan hampir di seluruh buku fiqih Islam ditemukan pembahasan mengenai bab tindakan bela negara yang diberi judul dengan “Bab Jihad”. Karena jihad adalah upaya bela negara dan tanah air, warga negara, harta dan kehormatan.

Beliau beristidlal (mengambil dalil) dari pemahaman akan kecintaan dan kerinduan Rasulullah terhadap kota Makkah. Disebutkan dalam shahih Bukhari, Rasulullah bersabda:

وَاللهِ إِنَّكَ لَخَيْرُ أَرْضِ اللهِ، وَأَحَبُّ أَرْضِ اللهِ إِلَيَّ، وَلَوْلاَ أَنِّيْ أُخْرَجْتُ مِنْكِ مَا خَرَجْتُ

Artinya: Demi Allah, engkau adalah negeri Allah yang paling istimewa, engkau adalah negeri Allah yang paling kucinta, jikalau bukan karena aku diusir dari negeri ini, mungkin aku tidak akan keluar -dari kota ini (Makkah)-.

Bilal bin Rabbah yang tidak memiliki sejengkal lahan pun di Makkah, namun karena pernah lama hidup di sana sehingga kecintaan hatinya telah melekat terhadap kota Makkah, bahkan Beliau tak sanggup membendung tangisannya ketika bernostalgia dengan kota ini. Bilal pernah bersenandung:

ألا ليت شعري هل أبيتن ليلة
بواد وحولي إذخر وجليل
وهل أريدن يوما مياه مجنة
وهل يبدون لي شامة وطفيل

Andai: kiranya diri ini masih sempat melewati indahnya keheningan malam, kendati satu malam
di sebuah lembah yang dikelilingi rerumputan dan orang-orang mulia,
akankah di suatu waktu nanti diri ini masih sempat meneguk segarnya mata air itu
masihkah aku dapat mengenal Syammah dan Thufail?

Begitulah Bilal merindukan tidur du salah satu lembah kota Makkah, melihat tumbuh-tumbuhan kecil yang memiliki aroma yang harum, meiminum dan dan membasahi matanya dengan air Makkah serta melihat du gunungnya yangbernama Syammah dan Thufail.

Imam Hasan Al-Banna menjelaskan sesungguhnya pengukuhan ikatan antara individu-individu yang hidup pada suatu wilayah tertentu atas dasar taqwa dan perwujudan cita-cita hidup dunia dan akhirat merupakan satu kewajiban dalam Islam. Hujjah Beliau adalah sabda Rasul SHALLALLAAHU ALAIHI WA SALLAM:

وَكُوْنُوْا عِبَادَ الله إِخْوَانًا

Artinya: dan jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara.

Dan firman Allah dalam Qur’an surah Ali Imran 118:

(يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا لاَ تَتَّخِذُوْا بِطَانَةً مِنْ دُوْنِكُمْ لاَ يَأْلُوْنَكُمْ خَبَالاً وَدُّوْا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُوْرُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ اْلآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُوْنَ) [آل عمران: 118]

Artinya: Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang di luar kalanganmu (karena) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi. Sungguh telah kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.

Pemekaran wilayah kekuasaan Islam serta penaklukkan wilayah-wilayah baru dengan sarana jihad fi sabilillah. Ini juga termasuk dalam kategori kewajiban Islam. Dalil Beliau adalah firman Allah dalamn Qur’an Surah Al-Baqarah 193:

(وَقَاتِلُوْهُمْ حَتَّى لاَ تَكُوْنَ فِتْنةٌ وَيَكُوْنَ الدِّيْنُ ِللهِ) [البقرة: 193]

Artinya: Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu Hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.

g. Kebangsaan sempit

Imam Hasan Al-Banna menjelaskan kebangsaan sempit tertolak dalam prinsip Islam dan bathil, karena berlandaskan pada semangat dan spirit pertikaian, perpecahan, persaingan (tidak sehat), kastaisasi bangsa ke dalam beberapa kelompok yang saling bercatur dan saling dengki satu sama lain, saling tuduh dan tuding, sebagian melakukan konspirasi terhadap sbagaian yang lain, puas dengan hukum ciptaan manusia yang dilandaskan hawa nafsu dan dibentuk oleh tujuan-tujuan dan kepentingan-kepentingan berdasarkan maslahat pribadi.

Kondisi tersebut dimanfaatkan oleh musuh-musuh Islam, sehingga mereka tak perlu berusaha ekstra dan tinggal mengeksploitir permusuhan-permusuhan tersebut demi perwujudan kepentingan dan misi mereka. Bahkan, di satu waktu musuh Islam malah makin menyulut api perpecahan sehingga permasalahan tersebut akan tetap menjadi sumber malapetaka bagi umat dan negeri-negeri mereka.

Menilai kebangsaan sempit tersebut, Imam Hasan Al-Banna berkata: “Itu adalah bentuk kebangsaan palsu yang tak akan mendatangkan faidah bagi para penyerunya dan tidak pula bagi umat manusia”.

HR9808: Marilah kita mohon ampun atas lekeliruan kita selama ini!! Astaghfirullah...!!

ULAMA DARJATNYA LEBIH TINGGI DARI RAJA ATAU PENGUASA?

HR9808@IKRAR - adalah wadah bebas bukan partisan yang memfokus kepada kebajikan rakyat.
Singkatan;IKRAR (Ikatan Kebajikan Rakyat)

Meneliti seketika hujah-hujah dari UMNO melalui media mereka membuat hati jadi bergelora dan terasa betapA pentingnya dakwah ini diperkuatkan terutama kepada pemimpin UMNO dan para penyokongnya. Apa yang mereka pertikaikan soal siapa yang lebih ulama dan siapakah yang lebih tinggi darjatnya terjawab dalam ajaran Islam dan amalan mereka yang terdahulu. Hari ini adalah akibat dari semalam dan begitulah seterusnya. Selepas wafatnya nabi, dakwah terus diperjuangkan oleh para sahabat, tabiin, pejuang-pejuang seterusnya sehinggalah akhirnya singgah dipundak para ulama kita yang berada di Nusantara Tanah Melayu. Proses penghakisan komitmen amalan berlaku begitu ketara kerana unsur-unsur mencintai dunia dan lalai dengan konsep asli sehingga fahaman Islam sebenar berpecah-pecah dan akhirnya makin kelam. Lebih malang lagi apabila unsur nasionalism sekularisma melekat kukuh dijiwa para ulama Melayu yang sangat dekat dengan pemerintahan dan golongan ulama yang masih utuh berpegang dengan ajaran Islam sebenar dipinggirkan. Lalu golongan ini dianggap tidak setia dengan pemerintahan dan semakin hari semakin jauh dari pengaruh mereka di sebahgian besar istana raja dan penguasa masa itu. Inilah titik bermulanya berselisihan berlaku dan semakin ketara hari demi hari. Saya tidak bermaksud untuk memanjangkan jalurnya tetapi cukup sekadar pemahaman asas bagaimana ianya mula terjadi. Yang terlau keras sehingga tidak dapat didekati dan terlalu lembut sampai tidak ada bentuknya.
Saya imbas bahan melalui era muslim agar persoalan ini semakin ketara.

Mengapa Mereka Enggan Mendekati Pintu Penguasa?

Kamis, 13/08/2009 18:34 WIB

Mereka sangat hati-hati. Selalu takut murka Allah Ta’ala. Mereka enggan mendatangi penguasa, walau hanya untuk mengajar ilmu. Mereka tak pernah mau dan tertarik dengan hadiah penguasa. Apapun bentuk hadiah itu. Itulah ciri ulama salaf yang penuh dengan kemuliaan. Mereka hidup dengan zuhud dan wara’, serta menjauhi dunia.

Imam Malik suatu kali diminta Khalifah Harun Ar-Rasyid berkunjung ke istana dan mengajar hadist kepadanya. Tidak hanya menolak datang, tapi ulama yang bergelar Dar Al Hijrah itu, malah meminta agar Khalifah yang datang sendiri ke rumah beliau untuk belajar.Wahai Amirul Mukminin, ilmu itu didatangi, tidak mendatangi”, ucap Imam Malik.

Dan, akhirnya Harun Ar-Rasyid yang datang ke rumah Imam Malik untuk belajar. Demikian sikap Imam Malik, ketika berhadapan penguasa yang adil sekalipun seperti Ar-Rasyid, tetap diberlakukan sama dengan para pencari ilmu lainnya dari kalangan rakyat jelata.

Suatu hari Harun Ar-Rasyid meminta kepada Abu Yusuf, qadhi negara waktu itu, untuk mengundang para ulama hadist agar mengajar hadist di istananya. Tapi tidak ada yang menanggapi undangan itu. Kecuali dua ulama, yaitu Abdullah bin Idris dan Isa bin Yunus, mereka bersedia mengajarkan hadist, tapi dengan syarat, belajar harus dilaksankan di rumah mereka, dan tidak di istana.

Kemudian, kedua putra Harun Ar-Rasyid, Al Amin dan Al Makmun mendatangi rumah Abdullah bin Idris. Dan, mendapat seratus hadist. Selanjutnya, pergi menuju ke Isa bin Yunus. Usai belajar, Al Makmun memberikan hadiah 10 ribu dirham, dan Isa bin Yunus menolak. “Hadist Rasulullah Shallahu Alaihi Wa Sallam, tidak untuk mendapatkan apa-apa, walau hanya segelas air untuk minum”, ucap Isa bin Yunus.

Para ulama dalam kitab Adab As-Syari’iyah, menegaskan bahwa kedekatan ulama dengan penguasa bisa menimbulkan fitnah. Menurut Abu Hazim, ulama di masa tabi’in, menyatakan, di masa sebelum beliau, jika umara mengundang ulama, ulama tidak mendatanginya. Jika umara memberi, ulama tidak menerimanya. Jika mereka memohonnya, mereka tidak menurutinya. Kemudian, para penguasa yang mendatangi pintu-pintu ulama dan mereka bertanya. (Riwayat Abu Nu’aim).

Kedekatan ulama dengan penguasa merupakan aib oleh para ulama saat itu. Abu Hazim mengatakan, “Sebaik-baik umara adalah mereka yang mendatangi ulama, dan seburuk-buruk ulama adalah mereka yang mencintai penguasa”, ucapnya. Wahab bin Munabih lebih tegas lagi, dan menyatakan, agar para ulama menghindari pintu penguasa, karena di pintu-pintu mereka itu ada fitnah. “Kau tidak akan mendapatkan dunia mereka, kecuali setelah mereka membuat musibah pada agamamu”, ucapnya. (Riwayat Abu Nu’aim).

Menurut para ulama, keakraban dengan penguasa bisa menyebabkan sang ulama kehilangan keikhlasan. Karena ketika mereka mendapatkan imbalan dari apa yang mereka berikan kepada penguasa, maka hal itu dapat menimbulkan perasaan ujub, dan akan kehilangan wibawa dihadapan penguasa.

Ujung-ujungnya, mereka tak mampu lagi melakukan amar ma’ruf nahi mungkar, jika para penguasa itu melakukan kesalahan. Rasulullah Shallahu Alaihi Wa Sallam, bersabda, “Barangsiapa tinggal di padang pasir, dia kekeringan. Barangsiapa mengikuti buruan ia lalai. Dan, barangsiapa yang mendatangi pintu-pintu penguasa, maka ia terkena fitnah”. (Riwayat Ahmad).

Begitu agungnya akhlak para ulama salaf. Mereka menjaga kejujurannya sebagai seorang ulama yang merupakan perwaris para Nabi.

Para Ulama Salaf Menolak Pemberian Penguasa.

Muhammad bin Rafi’ An Naisaburi,ulama hadist di zaman Imam Bukhari, menerima utusan dari Amir Thahir bin Abdullah al Khuza'i, seorang penguasa waktu itu. Utusan itu menemui Rafi’ yang sedang makan roti, dan menyodorkan uang lima ribu dirham. Sekantong uang diletakkan didekat Muhammad Rafi’. “Ambillah harta itu untukmu, saya tidak membutuhkan. Saya sudah berumur 80 tahun, sampai kapan saya akan terus hidup?”, ujar Muhammad Rafi’ .

Akhirnya, utusan itu pergi dengan sekantong uang dirham. Namun, setelah utusan itu pergi, putra Muhammad, muncul dari dalam rumah, seraya berkata, “Wahai ayah, malam ini kita tidak memiliki roti!”, ujar anaknya,sebagai dikisahkan Ad-Dzahabi di dalam Thabaqat al Huffadz.

Imam al Auza’I setelah memberi nasehat Khalifah Al-Mansur, beliau meminta izin, pergi demi menjenguk anaknya di negeri lain. Al Mansur merasa Al Auza’I berjasa, karena nasehat-nasehatnya, dan Al Mansur bermaksud memberikan ‘bekal perjalanan’ untuk ulama itu. Namun, sebagaimana dikisahkan dalam kitab Al Mashabih al Mudzi, Imam Al Auza’I menolak. “Saya tidak membutuhkan semua itu. Saya tidak sedang menjual nasehat, walau untuk seluruh dunia seisinya”, tegas Al Auza’i.

Abu Hasan Al Karkhi termasuk yang menolak pemberian penguasa. Saat beliau menderita sakit keras, empat shahabatnya menjenguk, merasa iba dengan keadaan Al Karkhi. Akhirnya, mereka berunding mengenai biaya pengobatan. Karena tidak ingin memberatkan umat Islam, mereka bersepakat untuk meminta penguasa waktu itu, yaitu Saif Ad Daulah agar memberikan bantuan. Selanjutnya, mereka mengabarkan kepada Al Karkhi.

Tetapi, ulama itu bukan malah senang dengan kabar yang datang. Al Karkhi menangis, dan berdo’a , “Ya Allah. Jangan Engkau jadikan rezeki untukku, kecuali apa yang biasa engkau berikan”, do’anya. Dan, do’a Al Karkhi itu terkabul. Beliau wafat terlebih dahulu, sebelum bantuan itu sampai. Barulah, setelah Al Karkhi wafat bantuan itu tiba, berupa sepuluh ribu dirham. Itulah kehidupan para ulama salaf di zaman dahulu.

Bandingkan dengan ulama dan para pemimpin Islam di masa kini. Bagaimanakah sikap mereka terhadap para umara, dan terhadap harta dunia? Mengapa ulama di masa kini tidak tidak lagi memiliki izzah, dan suaranya tidak didengar oleh umat? (sumber : gardumuslim.com)


***