foto-foto aktiviti dakwah dan kemanusiaan

foto-foto aktiviti dakwah dan kemanusiaan

Wednesday, March 25, 2009

SUHAKAM APAKAH JUGA SAMA SEPERTI SPR, PSRM??





HR9808@IKRAR - adalah wadah bebas bukan partisan yang memfokus kepada kebajikan rakyat.
Singkatan;IKRAR (Ikatan Kebajikan Rakyat)

26 MAC
Ada hikmah terlepas flight KLM gara-gara tertinggal tiket hingga terlupa tarikh sebenarnya saya harus berangkat ke KL iaitu 22 Mac bukan 24 Mac.. Jadi daripada membayar sehingga senilai tambang tiket pergi balik KL JKT maka saya pulang semula ke Bandung. Memang amat capek (letih) tapi lebih tenang kerana masih ada flight dari Bandung jam 6.20 pagi. Bukan itu sahaja saya juga terlepas dari denda over stay 3 hari yang sehari USD 20. Alhamdulillah..sebabnya simple kerana di Bandung kantor Imegrasi masih belum online seperti di Jakarta. Dalam keadaan sudah amat letih tak sedar selama 2 jam atas air asia yang amat jarang saya naiki kerana harganya masih tidak munasabah selamat tiba di KL..Lumayanlah dapat rehat dan bertenaga sedikit untuk melangkah ke KL Central. Setiba di Kl Central berehat sebentar ke food court dan terus ke Masjid Jamek. Teringin ikut ke Suhakam, alhamdulillah dapat bertemu dengan beberapa pimpinan PR dan teman reformis.

Suatu hal yang pelik ialah yang menerima hanya wakil Suhakam..Kemana perginya pimpinan mereka?..Ya ini kes sebelah PR berbeza dengan UMNO..kebetulan pula sekarang tokeh-tokeh negara berada di PWTC. Syak rakyat terhadap seluruh institusi yang dibangunkan oleh UMNO berpihak kepada kepentingan UMNO memang ada asas dan justeru itu rakyat sebenarnya tidak terlalu berharap denagn institusi begini. Solusinya ialah tiumbangkan dulu UMNO BN dalam pilihanraya akan datang sehingga kita dapat bebaskan seluruh institusi ini dari pengaruh UMNO. Jadi sekadar hantar ajelah berharap lebih dari itu tak payahlah..!!

Bertambahlah meluat bila mendengar ucapan Najib, Rafidah, Syahrizat, Hishmuddin. Khairi dan Pak Lah bernada sama. Sama macam tak buat rasuah, sama macam tak rampas kuasa di Perak, sama macam tak bunuh manusia Monggol. sama macam tok imam baca doa, sama macam tak rampas wang rakyat, sama bertepuk sorak dan gelak tawa. Tak ubah sebenarnya seperti tahun -tahun lalu. Masih kental fahaman nasionalis sempit yang menindas rakyat. Beberapa dialog di TV3 dengan Ketua UMNO Bahagian dan ahli kademik juga sama. Jadi rakyat tidak dapat berharap lebih dari retorika dan janji angin panas. Mereka adalah sekelopok manusia yang sudah tenggelam dalam kemewahan hidup dari jerih payah rakyat khasnya umat Melayu. Makan minum sehari lebih dari RM 300,000 untuk semua perwakilan apakh sebuah kebanggaan atau hadiah untuk rakyat? Pakaian atau fesyeh show dari perwakilan yang mewah bersama kereta yang mewah sewajarnya didedahkan kepada rakyat. Dri mana wang ini datang?? Nak mewah silakan aja tapi jangan dapatkan kemewahan itu dari rakyat. Ini bukan soal pembangkang atau PR tapi semua termasuk ahli UMNO. Bertanyalah dari hati yang dalam kepada pra pemimpin kamu, sedarkanlah dari mimpi mereka dan bangunkanlah dari tidur mereka bahawa rakyat lebih lebih tahu betap rosaknya mereka. Betapa hanyirnya bau rasuah dari keringat mereka. Rakyat dapat menghidu ini semua kerana perbuatan rasuah yang kamu lakukan sudah terbuka. Terhegeh-hegeh ALi Rustam bersalam dengan pimpinan parti seperti dia tidak bersalah dengan politik rasuah itu kerana dia dan pimpinan tahu itulah game mereka di depan rakyat. Macam tak salah dan macam tak buat rasuah..ALahai UMNO...kamu akan berkubur kerana kebodohan kamu sendiri..


Pakatan Rakyat serah memorandum bantah gantung Harakah dan Suara Keadilan










HR9808: Beberapa teman reformis juga turut sama hadir. PAK MAD dan AYub (foto bawah)














Irwan Muhammad Zain | Foto Nasir Sudin

Wed | Mar 25, 09 | 4:13:33 pm MYT

KUALA LUMPUR, 25 Mac (Hrkh) - Pakatan Rakyat hari ini menyerahkan memorandum bantahan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung penggantungan permit Harakah dan Suara Keadilan.

ImageKetia-tiga parti gabungan Pakatan Rakyat diwakili oleh Ketua Penerangan PAS Pusat Dato' Mahfuz Omar, Ketua Penerangan KeADILan Tian Chua dan Timbalan Setiausaha Publisiti Nasional DAP Teo Nie Ching.

Mahfuz dalam ucapan ringkasnya mendesak agar dihapuskan kuasa Menteri Dalam Negeri menggantung atau menarik balik permit sesebuah akhbar.

"Sudah tiba masanya kuasa memberi dan menarik permit sesebuah penerbitan bercetak diserahkan kepada mahkamah bukan kepada menteri.

"Jika kuasa masih berada di tangan menteri, apa yang berlaku hari ini akan berulang lagi di mana tindakan menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan yang jelas bermotif politik," tegas beliau.

ImageBeliau juga menegaskan Malaysia perlu mencontohi negara-negara maju yang lain di mana sesiapa saja atau mana-mana pertubuhan boleh menerbitkan akhbar dengan syarat perlu sanggup menghadapi risiko diheret ke mahkamah.

Jika situasi itu dibenarkan di negara ini tegas Mahfuz, perkembangan informasi dan sebahagian dari kedaulatan demokrasi dapat ditegakkan.

Sementara itu, Tian Chua pula menegaskan tindakan terbaru Kementerian Dalam Negeri ini dibuat ekoran daripada piliharaya kecil yang bakal diadakan di tiga tempat.

Tegas beliau, KDN hingga hari ini masih gagal membuktikan dimanakah kewajaran tindakan tersebut dibuat dan tidak dapat membuktikan berita atau rencana yang mana yang berunsur fitnah.

"KDN telah bertindak tanpa mempedulikan hasrat rakyat yang mahu merayakan informasi dengan sebebas-bebasnya," tegas beliau.

ImageManakala Nie Ching pula mendesak agar KDN tidak lagi bertindak seperti hakim yang menghukum mana-mana akhbar yang tidak sehaluan dengan kerajaan tanpa mempedulikan kepentingan untuk menjaga kebebasan media.

"Tindakan KDN ini juga telah menyekat parti-parti pembangkang daripada menyalurkan informasi kepada ahli-ahlinya," tegas beliau.

Harakah dan Suara Keadilan merupakan lidah rasmi PAS dan KeADILan yang digantung permitnya selama tiga bulan bermula 23 Mac lalu manakala DAP yang memiliki akhbar Roket pula tidak disambung permit penerbitan hingga ke hari ini.

Memorandum bantahan Pakatan Rakyat itu diterima oleh Setiausaha Suhakam, Hashimah Nik Jaffar.

Turut hadir Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob, Setiausaha Agung PAS Pusat Dato' Kamaruddin Jaffar, Bendahari PAS Dr Hatta Ramli, Timbalan Ketua Angkatan Muda KeADILan Fariz Musa, Ahli Pimpinan Tertinggi KeADILan Badrul Hisham Shahrain dan beberapa pimpinan lain. - mns _

HR9808: Dari beberapa ucapan di perhimpunan saya anggap ucapan Hishmuddin paling sensasi. Saya anggap ucapan beliau dari beberpa aspek:

1. Ucapan ampu dan promosi untuk menarik perhatian perwakilan supaya dilantik sebagi Naib Presiden. Ditambah dengan adegan menangis seperti biasa maka lengkaplah sebagai julukan Ketua Maknyah Malysia. Zaman nangis macam Mahathir sudah berlalu dan jika ditiru rasanya dah lapuk..Walaupun cucu pengasas UMNO tapi rasanya jika UMNO diterajui beliau maka menangislah rakyat..

2. Tuduhan terhadap DSAI sebagai petualang adalah sangat tidak relevan dan dangkal hujahnya. Tolong cerminlah diri sendiri sebenarnya siapa yang petualang?. Adakah salah jika seorang Ketua Pembangkang yang diiktiraf oleh negara menyatakan hasrat untuk memerintah Malaysia?..Hanya orang UMNO macam Hishamuddin yang berpandangan begitu cetek. Namanya Ketua Pembangkang maka sudah tentu boleh merancang segalanya buat negar ini. Hujah menjual negeri juga adalah fitnah.Tolong buktikan di mana asas yang DSAI mahu menjual negeri?? Inilah kualiti hujah pemimpin UMNO. Hujah politik bawah tempurung. Sia-sia aje belajo keluar negeri dari wang rakyat..sampai asas bernegara dan berpolitik juga tidak faham. Jika tok hang ada dia pun pening..

3. Hujah hapuskan petualang? Erti hapus ni amat kejam bagi sebuah negara demokrasi seperti Malaysia. Kecuali Hishamuddin dari negara komunis atau sosialis. Pelik macamana pemikiran beliau begitu cetek dengan makna demokrasi. Sepertinya UMNO tidak boleh terima perbezaan pandangan dan fahaman. INi masalah besar yang bakal menanti UMNO kerana asas politik demokrasi yang seharusnya dihayati tidak difahami dan diamalkan. Inikah Naib Presiden UMNO? Kantoi..

4. Siapa yang derhaka kepada raja Melayu? Dah banyak kali didendang oleh UMNO hal yang sama dan jika nak dihujah juga dah boring..Rakyat dah muak nak dengar cerita siapa yang paling derhaka kepada raja. Tanyalah kepada Mahathir yang lebih arif soal derhaka dan imuniti raja-raja. Hanya untuk mengaut simpati dan peluang dari isu ini sahaja bukan serius sangat tu...

Sedutan ucapan..

Hapuskan petualang bangsa

KUALA LUMPUR 25 Mac - Pergerakan Pemuda UMNO bertekad menentang habis-habisan permainan politik kotor dan keji oleh petualang bangsa yang tergamak menyemai benih kebencian, menghina tanah air serta mempersendakan institusi raja demi memuaskan nafsu rakusnya.

Dalam ucapan penuh berapi-api ketika merasmikan Perhimpunan Agung Pemuda hari ini, Ketuanya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, petualang terbabit secara sumbang mengisytiharkan akan berlaku pertukaran kerajaan pada 16 September tahun lalu.

Ia sekali gus menyemai benih keraguan di kalangan rakyat sehingga menjejaskan keyakinan dunia terhadap negara.

''Maha Kuasa Tuhan yang menentukan, realiti yang terjadi adalah sebaliknya apabila peralihan kuasa berlaku di Perak.

''Si Petualang ini, oleh kerana gilakan kuasa, sanggup berbuat apa sahaja. Wahai Petualang bangsa, pelanduk mungkin lupakan jerat tetapi jerat janganlah melupakan sama sekali pelanduk.

''Siakap senohong gelama ikan duri, cakap bohong lama-lama jual negeri,'' kata beliau sambil disambut tepukan semangat daripada 791 anggota perwakilan Pemuda yang memenuhi Dewan Tun Hussein Onn di Pusat Dagangan Dunia Putra.

Hishammuddin menarik perhatian bagaimana kebelakangan ini menyaksikan usaha-usaha terancang dan berterusan oleh pembangkang untuk meruntuhkan tiang-tiang seri negara yang berperanan sebagai pendukung utama kedaulatan sebuah negara bangsa yang merdeka.

Rakyat, kata beliau, juga dihasut dengan kebencian terhadap anggota pasukan keselamatan dengan nama pasukan polis dicalar dan dicemarkan.

Malah mereka juga, katanya, begitu sombong dan bongkak mempersoalkan kontrak sosial dan mempertikaikan hak kedudukan orang Melayu dan bumiputera.

Justeru dalam hubungan ini, tegas Hishammuddin, Pemuda berikrar untuk terus mempertahankan tiang seri yang telah menjadi asas menegakkan kedaulatan negara bangsa selama ini.

''Pemuda akan mempertahankan keluhuran Perlembagaan, menegakkan kedaulatan undang-undang, memastikan hak dan kedudukan orang Melayu dan kaum bumiputera, kesucian agama Islam serta institusi raja-raja Melayu.

''Kita tidak akan membiarkan sama sekali, tiang-tiang seri di dalam negara ini dicabut dari bumi negara tercinta,'' kata beliau.

Dalam aspek ini, Hishammudin meminta para perwakilan dan orang Melayu mengambil peringatan daripada apa yang pernah dititah oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di Maktab Melayu Kuala Kangsar pada 21 Jun tahun lalu.

Titah itu seperti berikut: ''Bisikkan kepada mereka akan petua orang tua-tua, bahawa kiambang adalah kiambang, biduk berlalu bertautlah ia.

''Pesankan kepada mereka jangan terlalu cepat bermusuh dengan kawan dan jangan terlalu ghairah bersahabat dengan musuh kerana sejak zaman dulu lagi terlalu banyak musang berbulu ayam, terlalu banyak sokong yang membawa rebah.

''Ingatkan mereka akan sejarah bangsanya bernegara, berlandaskan adat rakyat bersultan, negeri beraja.''



'PM Najib': Int'l media's underwhelming reception
Terence Netto | Mar 24, 09 10:45am

From London and Paris to Jakarta and Brisbane, notable publications have cast doubts on the Najib Abdul Razak’s worthiness for the PM’s office.
MCPX

It is safe to say that no prime ministerial succession – we have had five in the last 38 years – has had as underwhelming a reception in the international media as Najib’s.

second stimulus package 260209 najibNajib, who would be Malaysia’s sixth prime minister, is expected to be sworn in next week, a little more than a week after Umno - dominant member of the ruling BN coalition - endorses him as its 7th president in the party’s 63-year history.

Traditionally, the Umno president assumes the post of prime minister.

It is only to be expected that the international media would accord features and comment on the impending investiture of a new prime minister of Malaysia.

If memory serves, only Dr Mahathir Mohamed’s acclamation as Umno president in June 1981 and consequent elevation to the office of PM incurred a negative vibe - the international media noted he was the author of the callous “We will shoot them” remark in connection with the mass landing of Vietnamese refugees off the Terengganu coast in the mid-1970s.

Even comments by international correspondents on another downside of Mahathir - that he was once viewed as a Malay ultra - did not negatively affect the international media’s reception to him in mid-1981.

It could be said that the general reaction to him was considerable expectation weighted with some trepidation.

The international media’s reaction to the appointments of second prime minister Abdul Razak’s, third PM Hussein Onn’s - Mahathir was fourth - and fifth PM Abdullah Badawi’s, were unremarkable.

James Bond school of journalism

Not so with Najib - the international media’s reaction, thus far, has been wholly negative.

Now there is something to be said for what one could term as the ‘S Rajaratnam Journalistic Stricture’.

This refers to the school of reporting practiced by international correspondents (he variously referred to it as the ‘James Bond’ school) who, he said, would descend on a country and proceed to suggest omniscience on the basis of conversations with taxi drivers on the ride in from the airport and with the barman at the hotel.

Rajaratnam, the late deputy prime minister and foreign minister of Singapore, was inveighing against the journalistic school whose practitioners’ superficial contact with the people and country results in articles that are neither instructive nor illustrative.

altantuya murder case publish on french newspaper la liberation 050309Hardly any of the articles that have appeared in recent weeks in publications as varied as The Liberation in France and the Far Eastern Economic Review on Najib’s impending swearing-in as PM were by itinerant correspondents.

In the main, the reportage was by seasoned Asian hands who have logged many miles and destinations in Southeast Asia. (In other words, they don’t belong to the James Bond School of international correspondents.)

Najib’s entitlement to the top job

The distilled essence of their articles: the 54-year-old Najib’s arrival at the top political office in Malaysia is gifted by a sense of entitlement more potent than explicable by his impressive pedigree and long preparation.

Otherwise, the questions that could reasonably be asked of him in connection with the murder of the Mongolian beauty Altantuya Shaaribuu in October 2006 are too searing to leave him unscathed and therefore untrammeled in his progress to the top of the greasy pole.

Just now there’s a peculiar asymmetry between the claim of Mahathir, Najib’s chief promoter for the office of PM, that the Malays are presently under threat and the sense of entitlement that propels Najib to that office.

Perhaps Mahathir thinks the Malay special rights are not a privilege but an entitlement, just as all of Umno, barring Tengku Razaleigh Hamzah, think that the position of Umno president and PM is not a privilege to be earned by Najib as something he is entitled to.

This is from the standpoint that there is distinction between a privilege and an entitlement: one suggests that it must be earned, the other is yours regardless of the incidentals, even if it be the loss of a human life.


1 comment:

  1. salam...
    mintak ambil perhatian dan tindakan kepada petualang agama ini.. lupakan sebentar parti anda.. please.. sebab ia dari MALAYSIA.. link nye..
    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/petualang-agama-baginda.html

    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/02/bangsat-yang-menghina-islam.html

    POLIS ambil tindakan... kami nak rejam mereka sampai mati..

    ReplyDelete

silakan komen dan beri pandangan anda untuk kebaikan semua!!